Blauwe Zone – Stationsbuurten de dupe

Centrum naar blauwe zone: maar laat stationsbuurten niet opdraaien

Het centrum van Deurne gaat over op een blauwe zone. Dat is logisch nu betaald parkeren daar verdwijnt: anders blijven auto’s de hele dag staan.

Rond het station was al jaren een blauwe zone. Niet omdat bewoners dat graag wilden, maar om reizigersparkeren uit woonstraten te houden. Door de wijziging in het centrum worden nu alle blauwe-zonebewoners geconfronteerd met betaalde vergunningen. Dat treft dus ook de straten bij het station, terwijl de oorzaak vooral in het centrum ligt. Dat voelt niet zuiver.

Wat stellen wij voor?

  1. Waarschuwen bij de eerste keer
    Vergeet je de blauwe kaart? Eerst waarschuwen, niet meteen een boete (behalve bij hinder/gevaar).
  2. Overgang voor de stationsomgeving (2026)
    In de stationsomgeving (buurten rond het station) blijft de eerste bewonersontheffing €0 voor adressen zonder eigen oprit/garage. De tweede blijft betaald.
    • Oranjebuurt (noordzijde): Emmalaan, Julianastraat, Laurens Costerstraat, Nassauplein, Romeinstraat, Spoorlaan, Stationslaan, Tramstraat.
    • Sint-Jozefparochie (zuidzijde): Fabriekstraat, Laurens Costerstraat, Ringoven, Steenovenweg, Tasveld, Tunneloven, Vlamoven.

Waarom zo?

  • De reden om in het centrum naar een blauwe zone te gaan (afschaffen betaald parkeren) hoort niet te leiden tot een extra rekening voor bewoners bij het station.
  • De huizen zonder eigen inrit in de stationsomgeving hebben er (over het algemeen) niet zelf voor gekozen om een blauwe zone in hun straat in te voeren.

Vragen of ervaringen delen? Mail info@transparantdeurne.nl of stuur ons een bericht. We nemen het mee richting de raadsbehandeling.